Personligt varumärke – ett framgångsrecept i tiden

fredag 3 april 2009 07:30, Scandic Bromma 16876 BROMMA
 Varumärken är en del av vår vardag och de är här för att stanna. Det hela började med märkningen av snabbrörliga konsumentvaror som kaffe, tvål och läskedrycker. Ungefär samtidigt utvecklades starka varumärken inom bilindustrin, allt detta för drygt hundra år sedan. Det har gått i en rasande fart sedan dess; varumärken har byggts och byggs idag inom i stort sett alla verksamheter, över hela världen.

Nu är det människans tur. Det är hög tid att all kunskap och alla erfarenheter av varumärkesutveckling också kommer enskilda individer tillgodo. För artister och idrottare har det alltid betytt skillnaden mellan en kort tid i rampljuset och en livslångt säkrad ekonomi. Att identifiera, lyfta fram och förädla det personliga varumärket kommer hädanefter självklart att ingå i allas karriärplan.

Ett starkt personligt varumärke ger dig trygghet och självförtroende. Ditt personliga varumärke är ett löfte som uttrycker vem du är och vad du står för. Löftet omvandlas till en förväntan i din omgivning. Ditt personliga varumärke kan vara just den lönsamma skillnaden för dig och din framgång. Karriären lyfter. Värdet sprider sig.

Ett personligt varumärke bygger man inte över en helg, det måste förankras på djupet, långsiktigt, målmedvetet. När det känns naturligt och äkta är det färdigt. Personlighet utgår alltid från personen - inte bara yta, utan äkta.

Med hjälp av väl beprövade metoder från varumärkesbyggande i näringslivet, nu anpassade till personer och personlig utveckling tas ditt unika personliga varumärke fram. 

Lyssna till och låt dig inspireras av Lena Linn från Meta Management Consulting som ger oss ett smakprov av hur man bygger sitt eget personliga varumärke. Lena är en ofta anlitad mentor, föreläsare, inspiratör och varumärkesutvecklare i Sverige och utomlands.

Hon föreläser i företag och på öppna seminarier, på högskolor och universitet. Specialist på varumärkesstrategier och förändringsprocesser.

Lena Linn är lärare, handledare och examinator på IHM Business School. Ledande befattningar i resebranschen. Stor erfarenhet av styrelsearbete. Medförfattare till boken ”Marknadsföring av hotell och restauranger”. Anlitad av EC-ASEAN Intellectual Property Rights Co-operation Programme (ECAP) som varumärkesexpert för föreläsningar i Bangkok 2004 och Manilla 2005.