Andra Frukost med Bromma hembygdsförenings historia berättad av Arne Wennberg o Nils Ringstedt

fredag 23 augusti 2024 07:15-09:15, Ordinarie möten, Ängbykyrkans lokaler, Kyrkbacken 9, T-bana Islandstorget, 16849 Bromma, Sverige
Webbplats: https://stockholm-brommaplan.rotary2350.se/sv
Talare:

Bromma Hembygdsförening firar 100 år med jubeliumsfest 1 september vid och i Åkeshofs Slott. Föreningens historia berättas av Arne Wennberg och Nils Ringstedt, arkeolog.

Bromma Hembygdsförening verkar för Brommabygden, både när det gäller dåtid, nutid och framtid genom bland annat:

• Forskning och dokumentation om ett svunnet Bromma. Materialet finns samlat i föreningens lokal i Åkeshofs Slott och är tillgängligt för medlemmarna. Mycket av materialet presenteras också i föreningens årsskrift, Brommaboken. Syftet är att försöka skapa en historisk medvetenhet hos Brommaborna.
  • Utflykter, vandringar och föreläsningar om dagens Bromma. I området finns ett rikt kulturarv, som måste förvaltas på bästa sätt.
  • Deltagande i planeringen av det framtida Bromma. Hur skall Brommalandet planeras och bebyggas? Som remissinstans åt myndigheterna har vi möjlighet att vara med att forma vår egen hembygd.